01 Fleet & Mobility
Παραγωγή ηλιακής ενέργειας στο δρόµο Η φόρτιση του ηλεκτρικού αυτο- κινήτου µε ηλιακή ενέργεια απευ- θείας από το δρόµο ακούγεται σαν φουτουριστικό παραµύθι; Και όµως, στην Ολλανδία, άνοιξαν δύο ακόµη δοκιµαστικές διαδροµές SolaRoad πρόσφατα. Τα SolaRoads είναι εξο- πλισµένα µε ηλιακούς συλλέκτες, που παράγουν περίπου 30.000 kWh ηλεκτρικής ενέργειας ανά 100 µέτρα ετησίως. Εάν ολόκλη- ρο το οδικό δίκτυο της Ολλανδίας ήταν εξοπλισµένο µε την τεχνολογία SolaRoad, θα παρήγε όσο ενέργεια χρειάζονται για να κυκλοφορήσουν 9 εκατοµµύρια αυτοκίνητα. Η συνεργασία µεταξύ της επαρχίας της Βόρειας Ολλανδίας, της TNO και της Strukton Civiel έθεσε ήδη σε εφαρµογή µια σειρά δοκιµών SolaRoad για ποδήλατα το 2014 και τώρα επεκτείνει την καινοτοµία της σε λωρίδες πυκνής κυκλοφορίας. Και οι δύο νέες διαδροµές δοκιµών θα αναπτυχθούν στο Spijkenisse en Haarlemmermeer, όπου ένα από τα SolaRoads θα χρησιµοποιηθεί σαν λωρίδα λεωφορείων. Το πα- ραγόµενο ηλεκτρικό ρεύµα µπορεί να χρησιµοποιηθεί τοπικά για τους φωτεινούς σηµατοδότες, τα φώτα του δρόµου και για τη φόρτιση ηλε- κτρικών οχηµάτων. Επιλύονται, έτσι, ορισµένα κρίσιµα ζητήµατα διανο- µής και µεταφοράς όσον αφορά την παραγωγή ενέργειας από ανανεώ- σιµες πηγές. 1 Απαιτούν λιγότερη ενέργεια: Σε σχέση µε την ενέργεια που καταναλώνουν αποδίδουν έργο σε ποσοστό έως 90%, όταν οι κινητή- ρες εσωτερικής καύσης αποδίδουν περίπου 30%, γεγονός που καθιστά τους ηλεκτροκινητήρες τούς φιλικό- τερους προς το περιβάλλον. 2 Είναι ευχάριστα στην οδήγηση: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτό- µατα. Επίσης, λόγω της λειτουργίας του κινητήρα τους και της µετατρο- πής του κινητήρα σε γεννήτρια, όταν αφήνουµε το πεντάλ του γκαζιού, φρενάρουν. Μπορούµε λοιπόν να τα οδηγήσουµε ως επί το πλείστον µόνο µε το γκάζι, και το πεντάλ του φρένου απλώς να βοηθά σε κατα- στάσεις άµεσης ανάγκης. 3 Αποδίδουν τεράστια ροπή: Για να φτάσουν το µάξιµουµ της απόδοσής τους, οι σηµερινοί κι- νητήρες χρειάζεται να ανεβάσουν στροφές. Οι ηλεκτρικοί αποδίδουν το ίδιο ακριβώς έργο από την πρώ- τη στροφή. Έτσι, η επιτάχυνση είναι ακαριαία. 4 Έχουν µηδενικούς ρύπους: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαι- τούν και αυτά ενέργεια. Ωστόσο, ηλεκτρική ενέργεια µπορούµε να έχουµε από ανανεώσιµες πηγές, κάτι που σηµαίνει µηδέν ρύπους στην παραγωγή της, µηδέν και κατά την κατανάλωσή της. 5 Ανακτούν ενέργεια: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα µπο- ρούν να φορτίζονται, µετατρέποντας σε ηλεκτρική την ενέργεια, το φρε- νάρισµα ή το ρολάρισµα του κινητή- ρα τους στις κατηφόρες. 6 Χωράνε περισσότερα: Μπορεί σήµερα οι µπαταρί- ες να απαιτούν µεγάλο χώρο για την τοποθέτησή τους, ταυτόχρονα όµως αποτελούν και δοµικό µέρος του πλαισίου. Έτσι, µένει µεγάλος χώρος ελεύθερος για επιβάτες και αποσκευές, σε σχέση µε τα συµβα- τικά αυτοκίνητα. 8 Έχουν ελάχιστη ηχορύπανση: Οι ηλεκτρικοί κινητήρες αφήνουν να ακουστεί µόνο ένα ελαφρύ σφύ- ριγµα. 7 Δεν ακούγονται εντός: Μόνο αν οδηγήσετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα αντιληφθείτε το ανώ- τερο επίπεδο ηρεµίας στο εσωτερι- κό του, έτσι ώστε να απολαύσετε καλυτέρα τη µουσική σας αλλά και τη διαδροµή. 9 Συντηρούνται εύκολα και φτηνά: Ξεχάστε αλλαγές λαδιών και βαλβο- λινών, φίλτρων, ρύθµιση βαλβίδων, διαρροές και περίπου το 80% των µηχανικών βλαβών. Σε αντίθεση µε τους ηλεκτροκινητήρες, που αποτελούνται από 6 έως 16 µηχα- νικά µέρη, οι συµβατικοί ξεπερνούν τα 100, µε αποτέλεσµα το κόστος συντήρησης αυτών να είναι πολύ µεγαλύτερο. Στα ηλεκτρικά αυτοκί- νητα, η συντήρηση θα είναι υπόθεση λεπτών. 10 Θα κοστίζουν λιγότερο: Σήµερα τα ηλεκτρικά αυτο- κίνητα για να τα αγοράσετε, κοστί- ζουν ακριβότερα από τα συµβατικά, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν σας απασχολεί. Γιατί όταν υπάρχει το Electric Lease από τη Hertz, το Συ- νολικό Κόστος Χρήσης (Total Cost of Ownership - TCO) ενός ηλεκτρι- κού οχήµατος είναι χαµηλότερο από ενός συµβατικού και άρα τα οφέλη στην τσέπη σας µεγαλύτερα. Πώς τα κίνητρα καθορίζουν την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων Electric Lease 10 λόγοι που θα σας οδηγήσουν στην αλλαγή: Η συζήτηση γύρω από τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχηµάτων είναι έντο- νη σε όλες τις περιοχές. Πολλές µελέτες σε διάφορες ηπείρους καταδεικνύουν τη σηµαντική συσχέτιση µεταξύ των κινήτρων και του µεριδίου αγοράς των EVs. Το µερίδιο αυτό είναι σηµαντικό µόνο στις χώρες που προσφέρουν εκτεταµένα (φο- ρολογικά και µη) κίνητρα, όπως επισηµαί- νει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ερευνώντας το συ- σχετισµό των κινήτρων EV στην Ευρώπη και την πρόσβασή τους στην αγορά. Τα κίνητρα ποικίλλουν σηµαντικά µεταξύ των διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών και το ίδιο συµβαίνει και µε την αγορά των EVs. Π.χ., οι σκανδιναβικές χώρες προσφέρουν µε- γάλη ποικιλία κινήτρων, που οδηγεί σε υψη- λή ζήτηση ηλεκτρικών οχηµάτων. Η Νορβηγία, µε µερίδιο σχεδόν 50% (2018), διαθέτει ευρύ φάσµα κινήτρων, όπως απαλλαγή από το φόρο επί των πω- λήσεων BEV και FCEV και µειωµένο φόρο αγοράς για PHEVs (µέχρι 10.000 ευρώ), καθώς και πρόσθετη απαλλαγή από τον ΦΠΑ και το φόρο εισαγωγής για τα BEV και τα FCEV. Η Πολωνία είναι η τελευταία στη σειρά στην έρευνα αυτή, µε µερίδιο αγοράς σχεδόν µηδέν (0,2%), λόγω έλλειψης κινή- τρων κάθε είδους. Το ίδιο ισχύει και για τις Λιθουανία και Εσθονία, όπου η ανυπαρξία κινήτρων οδηγεί σε µερίδιο αγοράς 0,2%. Για την Κροατία δεν υπάρχουν διαθέσιµα στοιχεία ούτε κίνητρα. Γενικά, ο αριθµός των κινήτρων -και η οικο- νοµική τους αξία- διαφέρει σε µεγάλο βαθ- µό από χώρα σε χώρα σε όλη την Ευρώπη. Επιπλέον, σε πολλά από τα νέα κράτη-µέλη της ΕΕ µε χαµηλό µερίδιο αγοράς EV, τα κί- νητρα απλώς αποτελούνται από απαλλαγή από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας. Ωστόσο, πρέπει επίσης να σηµειώσουµε ότι ορισµένες χώρες έχουν χαµηλή απορ- ρόφηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρά τα διάφορα κίνητρα, όπως η Ελλάδα µε µερίδιο αγοράς 0,2%, παρά την απαλλαγή από τα τέλη ταξινόµησης, το φόρο πολυ- τελείας, το φόρο πολυτελούς διαβίωσης και τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας. Βεβαίως, το πρόβληµα εδώ αφορά περισσότερο τις υποδοµές, παρά το γεγονός ότι αυξάνο- νται σταδιακά οι σταθµοί φόρτισης και οι σχετικές υπηρεσίες. Η χώρα µας προσφέρει σηµαντικά οικονοµικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικού οχήµατος αλλά υπολείπεται σε υποδοµές, τις οποίες πρέπει να οικοδοµήσει σύντοµα Το µεγάλο κόστος αγοράς EV µπορεί να ξεπεραστεί εύκολα µέσω εταιρικής ή ιδιωτικής µίσθωσης 8 9 Operating Operating
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2MDU5